fredag 4 januari 2013

Testar julklappen

Jag hade sån tur att jag fick en av systers julklappar i år! Hon hade redan en sån här, så när hon fick en till, gav hon den till mig! Klappen testades för första gången igår, det blev superbra!

Kan ni se vad det är? En glassmaskin! Det var första gången jag gjort egen glass, och jag blev förvånad över hur enkelt det var. Dessutom smakade det supergott, så den kommer säkert användas en hel del!

Igårkväll blev det glassmys i sängen :)

Gräddglass med daim och hallon
2 dl vispgrädde
2 ägg
6 msk florsocker
1 tsk vaniljsocker
75 g frusna, lätt krossade hallon
75 g hackad mjölkchoklad med daim

Vispa grädden i en bunke. Vispa ägg, florsocker och vaniljsocker vitt och fluffigt i en annan bunke. Vänd ner grädden i äggvispet. Blanda ner hallon och choklad. Häll smeten i glassmaskiner och låt den köra i ca 15 minuter. Glassen går att äta nu, men vill man ah den lite hårdare kan man hälla den i en form och ställa i frysen ett tag.

Smakar underbart!


3 kommentarer:

  1. Låter så gott! Tur att mamma också har en glassmaskin, så överlever jag tills jag kommer t Danmark och kan prova din hemgjorda glass! Bra recept du hittat! Det jag gjorde t julafton behövde man vispa i vattenbad och hålla på och krångla. Ditt recept ska därför testas omgående!! Tack :) Kraaam

    SvaraRadera
  2. Testa på Sandra! Du kommer inte ångra dig :)

    SvaraRadera