måndag 7 januari 2013

Landet av råg!

Inget land kan äta mer rågbröd än man gör i Danmark! I mataffärerna finns det minst 30 olika slags rågbröd att välja mellan; alla mörka, kompakta och fulla med kärnor. Kanske inte något för de som helst äter tekakor  och polarbröd (tänker på dig B!), men annars så är det både nyttigt och mättande. Betoningen ska nog ligga på mättande, eftersom rågbröd är det enda man äter till lunch här! Ingen lagad skollunch, utan här tar barnen med sig rågbröd. Men barnen växer här också, så nog klarar man sig även utan skolans köttbullar.

Varje morgon innan jag åker hemifrån gör jag i ordning min madpakke. Jag gör dubbla rågbrödsmackor med leverpastej och gurka mellan, ost och skinka, rostbiff med remouladsås och rostad lök, philadelphiaost och kallrökt lax... Eftersom det alltid är rågbröd försöker jag variera mig med pålägget så gott det går, även om jag måste säga att leverpastejmackorna utan tvekan är det vanligaste. Billigt och framför allt snabbt att fixa på morgonen :)

Så här såg min madpakke ut idag ( eftersom jag hade danskkursen på kvällen tog jag med både lunch och middag idag)
  • En rågbrödsmacka med ost och sallad
  • 2 st rågbrödsmackor med leverpastej och saltgurka
  • En burk med morotsstavar
  • En pizzabulle
  • En apelsin
  • En mysibar
  • En liten påse med mandlar och torkade aprikoser
  • En termos te

Vilken skillnad mot matsäck i Sverige, där skulle det varit matdosor fyllda med spagetti och köttfärsås istället. Vi har ju inte ens en micro på skolan! Jag åt allt utom mandlarna och aprikoserna idag, och jag blev mätt :) Jag har nog nästan blivit dansk :)


1 kommentar:

  1. hahaha! du visste att ja skulle kommentera rågbröden va? tänk så gott de är med vetemjöls bröd utan några nyttigheter, råg å annat konstigt..

    SvaraRadera