söndag 6 januari 2013

Myslibarer

Nu har jag gjort myslibarer som räcker i minst en månad! Jag använde mig av ett grundrecept jag hittade på nätet, bytte ut och lade till och fick fram de här supergoda myslibarerna fullproppade med gott! Kanske blev det lite väl mycket frön och bär i, som om man inte gillar det kan man ändra lite i receptet. Perfekt att lägga en bar i skolväskan och ta upp när man behöver lite energi!

Jag bakade ett helt torn av myslibarer! Håller minst en vecka i rumstemperatur, men jag stoppar nog de flesta i frysen. Receptet ser kanske väldigt långt ut, men det gick superlätt att göra dem! Bara röra ihop och in i ugnen! Torkade bär, russin, hackad choklad, frön och nötter kan man tillsätta efter vad man känner för och har hemma. 

Ylvas myslibarer
5 dl havregryn (kan ev. rostas i ugn/stekpanna tills gyllene först)
1 dl farinsocker
2 tsk kanel
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl russin
1 1/2 dl torkade tranbär
1 dl solrosfrö
1 dl pumpafrö
1 dl rapsolja
1/2 dl flytande honung
1/2 dl glykossirap
1 ägg

Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Gör en grop i mitten och tillsätt olja, honung, sirap och ägg. Blanda ihop. Klä en liten långpanna/ugnsform med bakplåtspapper. Tryck ut degen i formen, tryck till ordentligt så att det inte finns så mycket luft kvar. Grädda i 175 grader i 20-35 minuter beroende på hur tjock degen är. När den börjar bli lite bruna i kanten är det dags att ta ut den. Skär i bars medan den är varm. Låt svalna och plasta in.


3 kommentarer:

  1. Låter mumsiga! Hur är de jämfört med de jag gjorde? Håller de ihop bra? Jag älskar att du börjat blogga igen!! :) keep up the good work! Kraam Sandris

    SvaraRadera
    Svar
    1. De håller ihop fint, men dina var godare! De hade ju choklad i :-) Du kanske också har mer sirap i?

      Radera
  2. Vetemjöl? Jasååå.... Saaaaaaaandraaaaa

    SvaraRadera