söndag 12 maj 2013

Första veckan på Amager!

Jag har haft en busy första vecka, det är därför det inte blivit så många blogguppdateringar sista tiden. Nu kommer istället ett superlångt, med massor av bilder. Dock inga på själva lägemheten, som ännu är s ofixad och jag väntar lite med den :)
Nu bor jag ju på Amager, den del av Köpenhamn som ligger nära flygplatsen. Amager, uttalas på danska Ammaaa(r), är förresten en ö. Det visste jag inte förrän jag flyttade hit. Jag bara tackade ja till lägenheten utan att veta något alls om varken den eller statsdelen.
Jag bor, såklart, vid det stora Y:et.
 Jag bor på våning 7. Har om tur var hiss och en väldigt fin utsikt. Händer då och då att jag ställer mig vid fönstret och bara kikar ut :)
 Den här veckan har jag njutit av god mat igen, här stekt färsk torsk. Utmaningen de sista två veckorna innan jag flyttade var att bara klara mig på den mat jag hade hemma, det gick ju bra, men måste erkänna att det blev lite tråkigt i längden. Därför var det också extra gott med nyköpt och mer varierad mat igen!
 Med en egen ugn är det också ännu lättare att baka sitt eget bröd! Här är frukost med rostat hembakt bröd och goda pålägg.
I veckan har jag skrivit klart mina inlämningar till våra examen och lämnat in på skolan. Skönt att få det bortgjort och ur världen!
 När allt var färdigskrivit var belöningen att komma ut i vårvädret. Soligt, varmt och vindstilla. Åh, vilken härlig dag!
 Gick ner till stranden, Amager strandpark är mitt nya favoritställe!
 Fixade en supergod picknick i gräset och läste deckare. 
 Solade
 Fixade provisoriska tevekvällar i sängen innan teven kommer upp.
 Barnvaktade lillen som var hemma med vattkoppor. Vi passade på att leka ute på gården när inga andra barn var där. Oj vad det kliade över hela kroppen när jag såg honom!
På väg in i ugnen...  Hade myskväll med mina danske piger. Vi gjorde tacos och rabarber- och jordgubbspaj till efterrätt!
 Gick ut med klassen och firade att vi skrivit färdigt. Vi åt supergod middag, bowlade och gick ut, så roligt! Dessutom är det rätt skönt att bara ha 20 minuter med nattbussen hem nu, jämfört med tåget tidigare...
 Har utforskat Amager på promenader i solskenet.
Fredagsrockfestival på Tivoli.

Det har varit en riktigt bra första vecka! Hittills trivs jag otroligt bra här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar