måndag 6 maj 2013

Lunchtankar

Idag sliter jag med mina examsuppsatser. För att ta en paus från skrivandet lagade jag god lunch. Det är ett nöje att laga mat i mitt nya kök, där jag har en köksbänk! Nog är det en liten bänk, men det finns i alla fall lite plats!Jag köpte billiga färska torkfiléer igår. Tänkte göra en favorit hemifrån ikväll; panerad och stekt torsk med äggsås. Men i förpacknngen låg 3 filéer, så en av dem tog jag till lunchen nu. vad akn man göra med lite torsk tänkte jag och kollade igenom mina skåp.
Det blev en supergod och krämig asiatisk nudelsoppa med torsk, paprika och majs i! Jag tillsatte min fisk för tidigt, så den gick lite sönder innan det andra var färdigt. Men är man smart tillsätter man fisken efter nudlarna kokat. så får man stora fina torskbitar.
Är ni sugna kommer receptet här

Asiatisk nudelsoppa med torsk (2 pers)
1/4 hackad rödlök
1 finhackad vitlöksklyfta
1 tsk krossad ingefära
1/2 grönsaksbuljongtärning
kryddor (jag tog paprika och chili)
2 dl vatten
1 liten burk kokosmjölk (125 ml)
1 portion nudlar (mina hade spenatsmak, med smaken är inte så viktig)
1/2 snackpaprika
1/2 burk majs
1 torskfilé i bitar
Stek rödlök och vitlök i lite olja i en kastrull. Tillsätt ingefära, buljotärning och kryddor. Häll i kokosmjölk och vatten och låt koka upp. Lägg i nudlarna och koka tills de är nästan färdiga. Tillsätt parika, majs och torsk. Låt koka ett par minuter till fisken är färdig.

Servera med en klick créme fraishe.

Mums!

1 kommentar: