måndag 8 april 2013

Lockout

Några lärare har spelat in en lockout sång på min skola!

Grundskolelärarna i Danmark är på lockout. Kommunerna och lärarna kan inte komma överens om de nya avtalen, så barnen här i Danmark är nu inne på sin tredje lediga "påsklovsvecka". Jag kan se båda sidors poänger.

Bland annat vill kommunerna minska lärarnas förberedelsetid till hälften. Det är mindre än en halv minut per elev och dag, inte så mycket tid till att förbereda lektioner och rätta uppgifter och läxor alltså. Dessutom vill de ta bort möjligheten till att förbereda och rätta läxor hemma, där man har sitt kontot och där man samlat massor av material under åren. På de punkter står jag på lärarnas sida.

Men på några punkter står jag på kommunernas sida. De danska lärarna har genom åren lyckats förhandla till sig några riktigt bra villkor, kanske lite för bra. Bland annat får lärare över 60 år hela 4 månaders betald semester varje år!

4 kommentarer:

  1. lärare i sverige är väl ledig rätt mycke oxå? typ 10-12 veckor under sommaren, jul, nyår 1,5-2v sport, påsk 10 dagar + lite andra röda så blir väl nästan 16v ledighet för lärarna här oxå?

    SvaraRadera
  2. Nja, så mycket är det inte... 6 veckor på sommaren, 1 vecka vid jul och en på påsk. Höstlov och sportlov arbetar man...

    SvaraRadera
  3. Hej Ylva! Jag tänkte höra hur det är som svensk att gå lärarutbildningen i Danmark, i Köpenhamn. Jag funderar nämligen på att söka in, men är dels orolig för hur det blir med danskan, och dels över bostadsituationen i kph?
    Är fundersam också huruvida lön och arbetsvillkor är bättre i Danmark än Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det är riktigt roligt att plugga till lärare här i Köpenhamn, lite mer spännande att bo här än i Sverige, tycker jag. Danskan lär man sig snabbt, i alla fall att förstå. Det tar nog bara nån vecka så förstår man allt, dessutom läser man ju mycket på danska, så man lär sig snabbt de nya orden. Att lära sig prata tar däremot lite längre tid, nån månad ungefär. Men det finns ju också gratis kvällskurser för skandinavier, där jag lärt mig MASSOR! Det är svårt att hitta egen lägenhet i Köpenhamn, men det finns flera kollegier (studentlägenheter)eller många som hyr ut ett rum. Så man hittar ju något. Lönen och arbetsvillkår vet jag inte så mycket om än, men det är nog ganska lika som i Sverige.

      Fråga bara om det är något annat du undrar över :)

      Radera