tisdag 11 december 2012

Trafikkaos


På skolan idag gick rykten om att alla s-tåg var inställda. Inte ett så trevligt rykte om man bor tre mil utanför staden och enda sättet att ta sig dit är via s-tåg. Ryktet blev snabbt bekräftat, och jag lite orolig. När skolan var slut gick jag till en trafikinformatör i orange väst och frågade vad jag skulle göra. Ta bara ett regionaltåg till Hellerup och så kör det ersättningsbussar därifrån, sa han. Det lät ju simpelt, så jag hoppade på ett fullt regionaltåg. I Hellerup var det kaos! Folk från alla möjliga ställen var där och väntade på ersättningsbussar, bussar som aldrig kom. Jag stod ute i snön i både en och två timme utan att någon buss kom. Det var iskallt, jag trodde mina tår skulle förfrysa i mina gummistövlar...

Tillslut ropade någon att tågen skulle börja köra igen. Hundratals, kanske tusentals människor skyndade sig mot stationen. Jag kom på det första tåget, något som jag väl inne i tåget ångrade. Alla ville ju hem och tåget fylldes på med alltför många människor. Jag kunde inte ens vända på huvudet där jag stod upp mellan två vagnar, så knökfullt var det! 

Jag kom i alla fall hem, och tog en lång och varm dusch, så tårna och fingrarna tinade. Synd att veckans enda lediga eftermiddag och kväll skulle spenderades väntandes på en ersättningsbuss som aldrig kom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar