tisdag 20 maj 2014

Snabbmat á la Clean Eating

Idag kom jag hem kvart över sju efter att ha jobbat några timmar på eftermiddagen. Då kurrade magen och det skulle gå snabbt att laga middag! Snabbmat behöver ju inte alls betyda färdigmat, utan god hemlagat mat behöver inte ta mer än 10 minuter!

Jag tycker inte om att köpa halvfabrikat eller färdigrätter, utan vi försöker att köra på 'clean eating', dvs. mat utan tillsatser och e-nummer. Jag tror att det är mycket mer vitaminer och näring i mat man lagar själv, än i pulver och industrilagat man bara ska värma, men mitt bästa argument för Clean Eating är att det helt enkelt smakar bättre när man vet vad man får i sig. Jag är inte så strikt, men oftast försöker jag köpa riktiga råvaror och laga maten från scratch istället för att använda färdiga såspulver, frysta fiskpinnar och industribakat bröd. En sås gjort på skyn från kyckligen/köttet man lagar, en skvätt grädde, lite vin och kryddor är nog i kalorier räknat egentligen inte så mycket bättre än en pulversås, men jag tror att det helt klart är bättre för kroppen!

Ett bra exempel på riktig snabbmat är pasta! Medan spagettin kokade gjorde jag en krämig sås med mjölk, färskost, kryddor, nyspritade färska ärtor och några skivor kallrökt lax. Såsen skulle ju bara koka upp och så hällas över den nykokta pastan. Överst stödde jag lite krasse från odlingen på köksbordet. Snabbt och gott!

1 kommentar:

  1. påminner om den där goda pasta å lax grejen som Maria brukar göra

    SvaraRadera