tisdag 6 maj 2014

Att äta efter årstid

Äntligen sitter jag här med en söt och saftig persika i handen igen! Att det smakar så gott är nog för att det var så länge sedan sist. Jag har hunnit längta efter nektariner och persikor, härliga saftiga sommarfrukter.

I vår butik har det funnits nektariner hela vintern. Och det finns clementiner nu på våren och sommaren. Jordgubbar i januari. Torra smaklösa frukter som fraktas långt bara för att vi inte vill äta efter säsong. Hur gott smakar en mjölig vattenmelon på vintern egentligen?

Att det är bättre för miljön att äta efter säsong vet nog de flesta. Men om den anledningen inte räcker - tänk då på hur otroligt gott allt smakar när man fått längta riktigt ordentligt först! Jag skulle aldrig fått njuta lika mycket av årets första persika, som jag gör nu, om jag åt dem året runt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar