tisdag 25 februari 2014

Avokado

Avocado toast on gluten free bread
Vilket pålägg jag vill ha på mina mackor varierar, några veckor vill jag bara äta ostmackor, andra blir det skinka och tomat varje dag. När jag är hemma i Sverige tycker jag att leverpastej och gurka är godast, och då duger inte vilket leverpastej som helst utan det ska vara en sån där som man skivar. Just nu är det allra godaste pålägget jag vet färskost, skivad avokado och så lite flingsalt och peppar på det. Den krämiga avokadon, den syrliga osten och så lite salt blir en helt fulländad smakupplevelse! Det tycker jag i alla fall den här veckan :)

Avokado är ju den fetaste grönsaken (egentligen är det en frukt faktiskt, eftersom den har en kärna), men man ska inte vara rädd för att äta den ändå. Fettet är det nyttiga omättade, och den innehåller hela 12 av de 13 vitaminer som finns! En halv avokado om dagen ska visst vara rena superkuren, den sänker kolesterolet och innehåller massor av nyttiga mineraler.

Så jag njuter mina avokadomackor! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar