torsdag 12 december 2013

Lussebullar, lussekatter, saffransbröd, luciabullar...


Kärt barn har många namn. Faktiskt så heter det lussebullar efter Lucifer, djävulen. Meningen var att bullarna, med sin klara gula färg, skulle skrämma bort den ljusskygga Lucifer.
Igår när jag letade igenom köksskåpen på jakt efter lunch hittade jag ett paket saffran från förra julen. Det hade jag fått i Brev från Sverige, för här är det svårt att få tag på saffran. Lussebullar är inte något man äter i Danmark, konstigt nog, de som smakar så gott. 

Efter jag hittat något att äta till lunch, det blev makrill i tomatsås på knäckebröd, kände jag hur lussebullssuget kom. Sagt och gjort, jag letade fram den där saffranspåsen igen och satte igång med storbak! Mm, vad gott det doftade i hela lägenheten, och det smakade gott efter middagen med nybakta lussekatter! Det har blivit en av Stines nya favoriter!

Jag hade bakat en stor sats, så idag tog jag med mig en påse till skolan och bjöd mina klasskompisar. De hade aldrig smakat det förut, men tyckte det var väldigt gott :)

1 kommentar: