onsdag 12 juni 2013

Underbar rostad granola

Igår kväll gjorde jag min egen granola. Här i Danmark finns inte så många olika sorters mysli, särskilt inte om man vill ha den rostade knapriga varianten. Dessutom är de man köper fulla med socker, och innehåller inte alls särskilt mycket fibrer eller andra nyttigheter, mer som en smulad kaka att ha på morgonfilen. Så igår gjorde jag min egen granola-mysli, och ajg måste säga att det smakade så gott! Helt perfekt rostad och knaprig med massor av goda fröer och nötter i, och med en lagom söt smak med en aning vanilj och kanel. Mums!

Jag vet att det är en lång ingredienslista, men låt er inte avskräckas av det. Finessen med mysli är att man bara tar  av de man har hemma eller har lust till, den här vara bara vad jag valde att stoppa i min.

Rostad granola
5 dl havregryn
1 dl krossad råg
1 dl solrosfrön
1 dl hackade mandlar
2 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
1/2 dl farinsocker
1/2 dl honung
1/2 dl olja
1 dl kokos
1 dl linfrö
1 dl russin

Blanda havregryn, råg, solrosfrön, mandlar, kanel, vanilj, salt och farinsocker i en bunke. Smält honung och olja  en kastrull, och blanda ner i myslin. Rör ordentligt, eventuellt med händerna på slutet så att honungen och oljan kommer åt varje havregryn. Häll över i en långpanna, rosta i 150 grader i ca 20-30 minuter. Ta ut och rör var 10.e minut, annars kan det bränna. När det är 10 minuter kvar tillsätt kokos. När myslin är färdig, ta ut ur ugnen och låt svalna innan du blandar i linfrön och russin. Förvara i en tättslutande burk.

Smakar så gott på en tallrik med kall fil eller yoghurt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar