onsdag 6 november 2013

Kan man samla på mjöl?

Nu när jag är mitt uppe i praktiken så har jag mer ledig tid är förut. Planering och utvärdering av lektionerna hinner vi med mellan undervisningen och i tåget på väg till och från skolan, så hela eftermiddagarna och kvällarna är lediga! Inga läxor och uppgifter som ska ämnas in, så härligt!

Jag passar på att baka massor, nu när det ändå är trist höstväder ute och jag har ledig tid. Plockade lite skafferiet idag för att göra lite mer ordning när inne, och var tvungen att ta en bild av mina mjölpåsar. En hel del olika sorter har jag samlat på mig :)
 Vetemjöl, rågmjöl, grahamsmjöl, vetekli, durummjöl, grahamsgryn, kornkärnor och bäst av allt - en påse med rågkärnor från Anettes familjs åkrar :) 
För ett par dagar sedan bakade jag onyttigt men supergott bröd - danska teboller. En vetedeg med smör, kardemumma, russin och lite socker i. Blir goda fluffiga bullar som passar perfekt till en kopp te! Teboller finns med många olika smaksättningar, med till exempel hackad choklad i, nötter eller apelsinskal. Jag tog russin, mest för att vi hade det hemma :)

Danske teboller
25 g jäst
50 g smör
3 dl mjölk
3 msk socker
1 nypa salt
1 tsk kardemumma
1 dl russin/hackad choklad/apelsinskal
lagom med mjöl tills degen är smidig

Smula jästen i en skål. Smält smöret och blanda i mjölken och värm till 37 grader och häll ner i skålen. Tillsätt de övriga ingredienserna och knåda i ett par minuter. Låt jäsa i ca 30 minuter. Forma 12 stora bullar, eller flera mindre om man vill, och lägg på en plåt. Jäs i ca 45 minuter. Pensla dem med lite uppvispat ägg. Grädda i 225 grader och njut dem nybakta med en kopp te!

1 kommentar: