torsdag 28 mars 2013

Påsk i Björkliden!

Här kommer bilder från min härliga påsklovsresa! Sandra och några av hennes kompisar hämtade mig på flygplatsen i Kiruna. Därefter storhandlade vi på Coop Forum, jag köpte på mig svensk mat, lösgodis, choklad, chips, riskakor och svensk senap. Svenska saker jag längtat efter! Sedan åkte vi 1 1/2 timme till Björkliden! Under mina fyra dagar hann vi med massor av skoj; bastukvällar, bakning, skidåkning, utflykter, stjärtlappsåkning i jättelånga backar, knytkalas-påskmiddag...
 
Sandra visade mig sitt rum i huset hon delade med 4 killar som också jobbade natt. Totalt arbetar det ca 150 personer i Björkliden, så arbetsbostäder finns det många av! Sandra hade fixat sitt rum lite mer personligt genom att sätta upp en kortlek på väggen!
 Sandra öppnade paket och slog därefter in sig själv :)
 Vi hände upp talgbollar åt fåglarna, än är det länge kvar innan de kan hitta mat på marken
 Snöbollskrig!
 Vi skottade bron och fixade taket lite mindre farligt (tyvärr i fel ordning!) Ser ni vad mycket snö och istappar Sandra fick att falla ner?
Polarbröd med kall falukorv och senap till mellis, svenskare fika får man leta efter!
 Sandra börjar jobba klockan två på morgonen. Men eftersom jag hade lov tog jag sovmorgon till fem innan jag promenerade upp till hotellet för att hjälpa henne i bageriet. Jag fick se finaste soluppgångarna vid lapporten på morgonen!
 Bagare Bengtsson!
 Jag bakar lingonbröd till lunchen
 Var sak på sin plats
 Jag hjälper Sandra att packa (och provsmaka!) hundratals hjortronkakor. Dubbla knapriga kolakakor fyllda med hjortronsylt och chokladtryffel. Mums!
På besök i den stora igloon!

Skidtur med utsikt över Torneträsk 
På promenad på isen 

Utflykt till silverfallet där vi grillade korv och marshmallows och njöt av solen!

Jag hade så roligt! Jag har saknat vintern...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar